Diş Eti Tedavileri

Ana Sayfa > Diş Eti Tedavileri

DİŞ ETİ TEDAVİLERİ (PERİODONTOLOJİ)

Periodontal dokular, diş eti, periodontal ligament, sement ve alveoler kemikten oluşmaktadır. Periodontal hastalıklar, diş kaybının önde gelen nedenleri arasındadır.
Gingivitis; dişler üzerinde dental biyofilm birikimi ile başlayan, diş etinde kızarıklığın, spontan veya sondlama sonrasında kanamanın, diş etinde ödemin olduğu, radyografik kemik kaybının olmadığı periodontal bir hastalıktır. Kanama hastalığın en erken bulgusudur.
Periodontitis; gingival enflamasyon, klinik ataşman kaybı, alveoler kemik kaybı ve periodontal cep oluşumu; tedavi edilmediği takdirde ise artmış mobilite ve diş kaybı ile karakterize kronik multifaktöriyel bir enflamatuar hastalık olarak tanımlanmıştır.
Periodontal hastalık riski sigara kullanımı, Diabetes Mellitus, furkasyon defektleri, kişiye özel anatomik faktörler, plak birikimi, kötü ağız hijyeni gibi nedenlerle artabilir.
Diş taşı birikimi; kuron ve kök yüzeylerinde diş taşı birikimi bakteri plağı için bir rezervuar görevi görür ve bundan dolayı gingivitis ve periodontitis gelişimi için bir risk faktörüdür.

DiŞ eti Tedavileri

Diş eti hastalıkları yetişkinlerde diş kaybının başlıca nedenlerindendir. Dişimizin ağız içerisinde durmasını sağlayan bu dokularda meydana gelen problemler sonucu diş eti kanamaları, dişeti çekilmeleri, ağız kokusu, kemik kaybı, sallanan dişler ve diş kaybı gözlenebilir.

Gingivitis Belirtileri

• Diş etleri normalden daha şişse,
  • Diş ipi veya fırça kullaınca kanama gözleniyorsa,
  • Diş etlerinin rengi eskisine oranla daha koyu ve kırmızı görünüyorsa,
  • Diş etlerinizde hassasiyet varsa gingivitis(diş eti iltihabı) olabilir.
Bu durumda diş hekiminize başvurmanız gerekir. Bu sayede durum daha da ilerlemeden müdahale edilip diş eti sağlığınız yeniden sağlanabilir.

Gingivitis neden olur?

Gingivitisin başlıca nedeni diş üzerinde biriken plak ve bunun içinde bulunan mikroorganizmaların diş etinde inflamasyona neden olmasıdır. Bunun önüne geçmek için yeme içme alışkanlıkları ve diş fırçalama, ağız bakım alışkanlıklarına dikkat edilmelidir. Dişlerinizi sabah akşam düzenli olarak ve doğru şekilde fırçalayarak bu durumun önüne geçebilirsiniz.

Risk Faktörleri Nelerdir?

• Kötü ağız hijyeni
  • Sigara (Sigara diş etinde kanlanmayı azalttığı için gingivitisin kanama belirtisini maskeler ama bu aslında siz farketmeden durumun daha da ilerlemesine neden olur.)
  • Yaşlılık
  • Hatalı restorasyonlar
  • Hamilelik
  • İlaçlar
  • Diyabet

Gingivitis tedavi edilmediği durumda ilerleyerek ve alttaki dokulara yayılarak periodontitise neden olabilir.

Teşhis ve Tedavi

Muayene esnasında diş hekimi hastanın tıbbi geçmişi ve ağız hijyen alışkanlıklarını sorarak altta yatan nedeni bulmaya çalışır. Ağız içi muayenede periodontal sond yardımıyla diş ile dişeti arasındaki cep derinliği ölçülür. Kemik kaybını değerlendirmek için röntgen değerlendirilir. Tedavi aşamasında hastaya diş taşı temizliği yapılır.

Periodontitis

Periodontitis dişeti dışında diğer bileşenlerin de etkilendiği ileri periodontal yıkım durumudur. Kronik inflamatuar bir hastalıktır. Doğru tedaviyle başarıyla kontrol altına alınabilir. Periodontitis stabil kalabildiği gibi aelvlenme dönemine de girebilir.

Ağız içi tutulumuna göre 2’ye ayrılır:

• Lokalize: dişlerin %30’undan az bir tutulum
  • Generalize: dişlerin %30’undan fazla bir tutulum

Yetişkinlerde diş kaybının en önemli nedenlerindendir. Genellikle yavaş ilerler ilerleme hızı ağızdaki lokal faktörlerle doğru orantılıdır (ağızda plak arttıkça yıkım artar).
Periodontitis tedavisinde periodontitisin evresi( klinik ataçman kaybı, radyografik kemik kaybı, diş kaybına göre), derecesi(yavaş/orta/hızlı ilerleme) önemlidir. Bu bulgular doğrultusunda hasta için ideal tedavi olanına karar verilir.

Periodontitiste tedavi yaklaşımı

• Lokal irritanların uzaklaştırılması.
  • Ağız hijyen motivasyonu.
  • Ceplerin eliminasyonu (küretaj, flep, rejeneratif tedavi).
  • İdame tedavidir.