Acil Diş hekimliği

Ana Sayfa > Acil Diş hekimliği

Diş Ağrısı

Diş ağrısı, hastaların diş hekimine başvurmasının başlıca nedenlerindendir. Ağrı farklı sebeplerden ortaya çıkabilir.

Diş Ağrısının Başlıca Nedenleri

Diş dentin dokusunun açığa çıkması: Diş etinde çekilmeler, mekanik-kimyasal irritanlara bağlı erozyon ve abrazyon sonucu dentin dokusunun açığa çıkmasına bağlı hassasiyet gelişebilir.

Çürükler: Dişte oluşan madde kaybı dentine ulaştıysa hastada ağrıya sebep olur. Bu ağrı en yaygın olarak şekerli yiyecek içecek tüketildiğinde gözlenir.

Pulpitis (diş pulpası iltihabı): Normalde ağrılı ya da ağrısız olabilir ama ağrısız formu da uyarana maruz kalırsa ağrılı hale gelir. Genellikle spontan ağrı ile diş hekimleri tarafından teşhis edilir. Hasta ağrılı dişi lokalize demez.

Apikal periodontitis: Diş kök ucunun etrafındaki dokularda basıncın artması sonucu hastada ağrı olur ve hasta dişinin yerinden yükseldiğine benzer bir his tarif eder. Hasta ağrıyan dişi lokalize edebilir

Çatlak diş: Çatlak diş ya da kırık restorasyonda hastanın şikayeti genellikle yemek yerken çiğneme sırasında ağrıdır.

Okluzal Travma

Periodontal Apseler: Hasta ağrıyan dişi lokalize edebilir. Apse eğer ağız boşluğuna açıldıysa ağrısı daha azdır genelde yumuşak dokuya dokununca ve çiğnerken oluşan ağrı tarif edilir. Ağız boşluğuna açılmadıysa içindeki sıvı brikimine bağlı basınç nedeniyle daha ağrılıdır.
Perikoronit: 20 yaş dişini çevreleyen yumuşak dokunun iltihabı. Genelde tam olarak sürmemiş dişlerde daha çok görülür.

Travma

Herhangi bir düşme, yaralanma, çarpma esnasında ağzınızdan ve dişlerinizden doğrudan ya da dolaylı bir darbe aldıysanız nelere dikkat etmeniz gerekir?

Travma sonucu gelen hastada ilk olarak ısırma testi yapılır. Amaç hastanın ağzını sorunsuz olarak açıp kapatabildiğine bakmak yani eklem problemi var mı incelemek. Eğer problem varsa radyografla veya konik ışınlı bilgisayarlı tomografiyle detaylı incelenir.

Ardından ağız içine geçilir ve yumuşak dokular (dil, dudak, yanak) incelenir. Ağız içi serum fizyolojikle yıkanır sonrasında kesikler hasarlar tespit edilip ona göre tedavi uygulanır.

Dişlere geçildiğinde dişler kırık çatlak ve mobilite yönünden değerlendirilir. Dentin açığa çıkmasına bağlı dişlerde hassasiyet olası normaldir.

Basit düzey kırıklarda kırılan bölge restore edilebilir. Pulpanın da açığa çıktığı durumlarda hastaya kanal tedavisi ya da ampütasyon gerekir. Çatlak veya kırığın dişin kökünde de devam ettiği durumlarda dişin ağızda tutulma oranı düşüktür çekim düşünülür.

Bunların dışında dişte mobilitede artış yer değişitirme ya da dişin yerinden çıkması gibi problemler olabilir. Bu durumlarda da vakit kaybetmeden diş hekimine başvurulmalı.

Dişin yerinden yani diş soketinden çıkması (Avulsiyon) durumunda olay anında neler yapılmalı diş nasıl saklanmalı?

Böyle bir durumla karşılaşırsanız bu durumda yapılabilecek belli başlı seçenekler var.

Öncelikle bu durumda dişin prognozu dişi kök yüzeyindeki liflerin canlılığına bağlıdır.  Bu liflere zarar vermeyecek şekilde dişi kron kısmından tutarak serum fizyolojikle yıkanarak yerine yerleştirilip diş hekimine gidilebilir(süt dişlerinde tercih edilmez alttaki daimi dişe zarar verebilir). Bunun yapılamayacağı durumlarda diş süt, kontakt lens solüsyonu, tükürük içine konulup diş hekimine gidilmelidir. Dişin ağız dışında kuru kaldığı süre dişin prognozunu etkiler, diş etrafındaki liflerin canlılığı için mutlaka bu yazan sıvılardan birinin içinde getirilmelidir.

Hasta geldiğinde diş hekimi dişi hasta ağzına yerleştirip oynamaması, iyileşirken darbe almaması için yandaki dişlere splintler ardından dişe kanal tedavisi gerekiyorsa onun için randevu verilir ve diş düzenli takibe alınır.